“Lucharé por la libertad de los prisioneros políticos”: Sonia

125
Nayibe Rojas, Sonia. Foto Carolina Tejada.

Luego de 13 años de prisión, Nayibe Rojas, conocida como Sonia, primera guerrillera extraditada a Estados Unidos, regresó a Colombia. Solo hace una semana tuvo la libertad definitiva

Renata Cabrales – Carolina Tejada

La exguerrillera de 51 años, fue arrestada en la región del Caquetá en el año 2004, cuando, supuestamente, portaba armas de manera ilegal, también dinero y 40 kilogramos de cocaína. Fue entonces, acusada de participar en el envío de 600 toneladas de coca a EE.UU.

Sonia fue sentenciada a 16 años de prisión en una cárcel de los EE.UU. La mayor parte de su condena la cumplió en la prisión FMC Carsewell en Fort Worth Texas.

Según la mujer, hija de una familia campesina en condiciones de pobreza, lo que la motivó a hacer parte de la exguerrilla de las FARC, fue, más que todo, la extrema pobreza que padecía su familia.

El 18 de agosto de 2018, alias Sonia cumple la condena en EE.UU. y finalmente llega a Colombia con la idea de que ya hace parte de la vida civil, pero la vuelven a capturar en el país. Es entonces, hace una semana cuando recupera del todo su libertad.

En una conversación con VOZ, la exguerrillera, exprisionera política, habla sobre el momento político actual de Colombia que enfrenta el partido de la FARC, su campaña por la liberación de Simón Trinidad y el resto de prisioneros y prisioneras políticas y su paso por una cárcel de los EE.UU.

–¿Cómo ve las cosas en este momento político del país, durante el cual se integra a la vida civil?

–Primero que todo mi libertad fue una sorpresa, algo que no me esperaba tan rápido, debido a todo el proceso que se estaba llevando a cabo y por el argumento de la JEP, según la cual iban mirando los procesos de acuerdo a como se fue radicando cada petición de libertad. Entonces, los abogados ya habían trabajado sobre eso. Pero, en la JEP aún no querían tomar en cuenta el caso, a pesar de que ya había pagado mi tiempo en EE.UU. y que aquí me tenían retenida por el mismo delito que ya pagué allá; ellos no querían darle prioridad al caso.

Finalmente, nombraron el magistrado encargado de tomar mi caso y la abogada me había dicho que podía tomar de 10 días a tres semanas a partir del momento en que ellos avocaran el conocimiento.

Entonces, yo esperaba que eso pasara en un lapso de tres semanas más o menos porque como eso tiene tanto protocolo. Y pues, la semana pasada me sorprendieron con el tema de mi libertad y esta se da en un marco de muchos cambios.

–¿Cuáles son esos cambios?

–Por ejemplo, la FARC como partido político buscando un verdadero cambio social, como siempre fue la política de las FARC, un cambio para el país, con el fin de que todos y todas podamos vivir mejor, en igualdad de condiciones, y ahora que las FARC han dejado las armas, es algo sorprendente porque de repente me arrestan, me llevan a los EE.UU. y cuando regreso me encuentro con esto.

–¿Cómo siente eso… llegar a la libertad, salir del monte con un fusil y regresar a la sede del partido FARC en esta zona de Bogotá?

–Fue algo muy sorprendente, algo que no me esperaba, pero que siempre se había soñado, porque las FARC desde un comienzo habían advertido que la mejor vía para la paz es el diálogo y no la lucha armada, entonces, llego en ese marco en que se dio el proceso de paz y se entregaron las armas y me parece algo muy bonito, que no me esperaba y la idea es seguir luchando por los mismos ideales y principios que tuvieron las FARC desde su fundación.

–¿Y cómo se visualiza en este momento en el partido. Si en la guerrilla era la financiera, al momento de la detención, cómo se ve ahora? ¿Ha podido pensar en qué proyecciones tiene en la vida política actual?

–En la vida política actual y en estos momentos lo que quiero es seguir ondeando la bandera por la libertad de las y los prisioneros políticos que quedan aquí en Colombia, pues hay milicianos, hay terceros que apoyaron a las FARC, hay todavía guerrilleros en las cárceles, porque el gobierno no ha cumplido en su totalidad con la implementación de los acuerdos. Entonces, yo lucharé por la libertad de los prisioneros políticos, de quienes aún están en las cárceles, en especial por la libertad de Simón Trinidad. Esa será mi función en el nuevo partido.

Y en este momento político cómo ve esa lucha…

–No es fácil pero creo que sí se puede, porque luchar políticamente es mejor que la lucha armada, y aunque han habido muchas personas detractoras, que no están de acuerdo con el proceso de paz y su implementación, desde el comienzo, pienso que poquito a poco y a través de llegar al corazón de la gente podemos lograr que se cumpla, más que todo en ciudades donde ha habido más oposición, y así podamos tener un futuro mejor en el país, debido a la implementación del Acuerdo de Paz.

–¿Cómo ve el enfoque de género en el Acuerdo de paz y el papel de las excombantientes en la búsqueda de la igualdad para las mujeres en Colombia?

–Pienso que las mujeres se han destacado grandemente en este trabajo y ha sido muy importante que las hayan tenido en cuenta. Hay muchas mujeres de la antigua FARC que están trabajando por este nuevo comienzo, para que haya un verdadero cambio en la sociedad. Sabemos que la sociedad siempre ha sido machista y que las mujeres no están solo para ser amas de casa o para cuidar a los hijos, sino, que son inteligentes, fuertes y valientes y por eso juegan un papel fundamental en todo este proceso.

–El 18 de agosto cumple la condena en EE.UU., es decir, el año pasado, la deportan y finalmente llega a Colombia con la idea de que ya hace parte de la vida civil, pero no es así. ¿Qué lectura hace de la nueva detención en su país?

–Lo que puedo decir es que para mí no fue una sorpresa, yo sabía que eso podría pasar y ya estaba preparada. Yo le había dicho a los abogados que miraran acá todos los expedientes, porque en USA ya me habían notificado sobre mi sentencia por el mismo delito. Ellos miraron todo y me dijeron que no había problema y que podía regresar, pero yo no estaba tan convencida conociendo las leyes de acá y el tipo de montajes que hacen, entonces yo sabía que algo así podía pasar.

–Qué puede decir sobre esa actitud del Gobierno de Colombia…

–Que en este momento y en el marco del incumplimiento de los acuerdos de paz, se supone que inmediatamente después de la firma del Acuerdo Final de Paz, todos los guerrilleros presos quedarían en libertad. Se firmó el acuerdo pero no se está cumpliendo, entonces yo puedo ser un testimonio vivo de que el gobierno no está dando cumplimiento a lo pactado, y eso fue lo que pasó, por eso yo llego y enseguida me arrestan.

–Estar en una cárcel de Estados Unidos es una situación fuerte, pero una cosa es el tratamiento que se le puede dar a cualquier persona y otra el tratamiento a una militante de izquierda, a una guerrillera. ¿Algo que nos pueda comentar sobre el trato que recibió en Estados Unidos y cómo vivió esa prisión?

–Cuando llegué, en un comienzo fue difícil, porque fui prácticamente incomunicada durante seis meses, en ese tiempo, estuve en una celda donde solo podía comunicarme con la abogada. Cuando ella llegaba me sacaban para que pudiéramos hablar, de lo contrario no podía ni llamarla ni escribirle y mucho menos, escribir a mi familia.

Ese lapso de seis meses fue muy difícil pero ya después me llevaron a un lugar mejor donde me tuvieron unos ocho meses y de ahí me regresaron al mismo lugar donde estuve el resto del tiempo, alrededor de 24 meses, hasta que terminó todo el juicio y de allí me llevaron a la Federal, porque yo llegué a una cárcel estatal en Washington, porque allá siendo la capital de E.U es el único estado que no tiene cárcel federal.

–Algún trato diferencial hacia usted, por su condición de guerrillera y mujer…

–En mi caso, lo único que era realmente diferente era el nivel de seguridad que se tenía, porque del resto, la guardia era muy respetuosa. Pero la seguridad sí era más alta y no me sacaban como a las otras mujeres.

–Y continúa entonces, con la campaña por la libertad de Simón Trinidad…

–Esa es prácticamente mi bandera y ese fue el mensaje que le envié a Simón.

–¿Tenían ustedes algún tipo de comunicación?

–A Simón lo conocí allá, porque a él lo tenían en el tercer piso y a mí en el segundo. Lo conocí un día que a mí me llevaban para la corte y a él también, y pues íbamos ambos con nuestro uniforme naranja, sin reconocernos, y él iba también con un nivel de seguridad muy alto. A él lo sacaron para meterlo al elevador y a mí me sacaron para meterme a otro, y entonces él me reconoció y me gritó: “¡Sonia!” y cuando yo miré, me dijo: “yo soy Simón”, y se fue. Esa fue una experiencia muy bonita.

Después de eso, estuvo una monja que visitaba a todos los presos sin ninguna distinción, entonces, ella lo visitaba primero a él y cuando bajaba me traía el mensaje de saludo de Simón y también le llevaba mis mensajes. Esa era la única forma de comunicarnos, pues había mucha restricción. Allá, ni siquiera por teléfono, se le puede enviar saludos a otro prisionero y, en mi caso, por ejemplo, las llamadas estaban siendo escuchadas todo el tiempo.

Así que uno no puede comunicarse ni siquiera por carta, y en caso de enviar una, hay que dejarla abierta para que la puedan revisar. En mi caso, ellos recibían mi correo, tenían que traducirlo al inglés, luego sacaban una copia y lo mandaban a Washington y cuando daban la orden de que todo estaba bien, me lo daban o lo enviaban. Pero, de todas formas muchas cartas y tarjetas se me extraviaron, y yo les decía que me las robaban. Yo hacía unas tarjetas muy bonitas, las enviaba y no llegaban, y dentro del mismo país. Se perdían, pues había mucha gente allá que me apoyaba de organizaciones de allá, de Colombia y de Grecia, y yo les escribía. Muchas personas recibían el sobre vacío. Entonces yo acusaba al personal de seguridad de robarme mis tarjetas.

–¿Hay optimismo por la libertad de Simón Trinidad?

–Pienso que sí. Que no será pronto, pero que sí se puede dar, si seguimos luchando sin quedarnos callados y sin quedarnos solamente aquí en Colombia. Pero si salimos a otros países o hacemos campaña en los países garantes del Acuerdo de Paz, pienso que sí será posible, porque creo que también al Presidente Trump le queda poco tiempo y así será más fácil. Y pienso que también se puede traer a Simón a través de los que están en el Congreso, los del partido de la FARC, ellos pueden presionar para que funcione la Ley de Repatriación.

–Algo que quiera decirle a las y los lectores de VOZ, algún mensaje o reflexión de lo que se vivió en ese momento y de lo que viene.

–Fueron muchas cosas vividas y no fue fácil, pero sí se pueden lograr los objetivos y conseguir la libertad de las y los prisioneros, porque no hay nada imposible y cuando uno está convencido de una causa justa, de unos ideales justos, entonces se puede soportar cualquier prueba, cualquier cosa que venga la podemos soportar a pesar de las difíciles condiciones.

Quiero pedir de manera muy especial a todos los colombianos, hombres, mujeres, niños y niñas, que si durante el tiempo que estuve en la guerrilla, directa o directamente les causé algún daño, de corazón me perdonen.

125 Comentarios

  1. I just couldn’t depart your web site prior to suggesting that I extremely enjoyed the usual information a person provide in your guests?
    Is going to be back ceaselessly to investigate cross-check new posts

  2. I think that what you posted was actually very logical.
    However, think about this, what if you were to create a killer headline?
    I am not suggesting your information isn’t good., however suppose you added a title that grabbed people’s attention? I mean “Lucharé por la libertad de los prisioneros políticos”:
    Sonia – Semanario Voz is kinda vanilla. You should glance at Yahoo’s home page and watch how they create news headlines to get viewers interested.
    You might try adding a video or a picture or two to get people interested about what you’ve written. Just my opinion, it could bring your posts a
    little bit more interesting.

  3. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to
    say that I have really enjoyed browsing your blog posts. After all I’ll be subscribing to your feed and I
    am hoping you write once more soon!

  4. Hello, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I am trying to find things to enhance my web site!I
    suppose its ok to use a few of your ideas!!

  5. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your web site provided us with useful information to work on. You have performed an impressive task and
    our whole community will probably be grateful to
    you.

  6. Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
    it has some overlapping. I just wanted to give you a quick
    heads up! Other then that, very good blog!

  7. I truly love your site.. Very nice colors &
    theme. Did you build this web site yourself?
    Please reply back as I’m attempting to create my very own site and want to know where you got this
    from or what the theme is named. Cheers!

  8. I’ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts in this sort of house .
    Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site.
    Reading this information So i am glad to show that I’ve a very
    just right uncanny feeling I discovered exactly what I needed.
    I such a lot unquestionably will make sure to do not fail to
    remember this web site and provides it a look regularly.

  9. What’s Taking place i’m new to this, I stumbled upon this I have found
    It absolutely helpful and it has helped me out loads.
    I hope to give a contribution & assist different customers like its helped me.

    Great job.

  10. Hello there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or
    maybe guest writing a blog post or vice-versa? My blog addresses a lot of the same subjects as yours
    and I think we could greatly benefit from each
    other. If you’re interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

  11. I got this site from my buddy who informed me regarding this web page and now this
    time I am visiting this site and reading very informative content at this place.

  12. Do you mind if I quote a couple of your articles as
    long as I provide credit and sources back to your blog?
    My blog is in the exact same area of interest as yours
    and my users would definitely benefit from some of the information you provide here.

    Please let me know if this ok with you. Many thanks!

  13. What i do not understood is in truth how you’re now not actually
    a lot more smartly-preferred than you might be right now.
    You’re so intelligent. You understand therefore considerably in the case of this topic,
    made me in my opinion imagine it from numerous numerous angles.

    Its like women and men aren’t interested except it’s one thing to accomplish with Lady
    gaga! Your own stuffs outstanding. Always deal with it up!

  14. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and
    was wondering what all is needed to get set up? I’m assuming
    having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very web smart so I’m not 100% positive.

    Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
    Thanks

  15. Wonderful website you have here but I was wanting to know if
    you knew of any message boards that cover the same topics talked
    about in this article? I’d really love to be a part of online
    community where I can get opinions from other knowledgeable people that share
    the same interest. If you have any suggestions, please let me know.
    Appreciate it!

  16. My developer is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on several websites for about a
    year and am nervous about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
    Any help would be really appreciated!

  17. Hello, I think your website might be having browser
    compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up!
    Other then that, excellent blog!

  18. I think what you published was actually very reasonable.

    But, what about this? what if you added a little information?
    I ain’t suggesting your content is not solid., but suppose you added a
    post title to possibly grab folk’s attention? I mean “Lucharé por la
    libertad de los prisioneros políticos”: Sonia – Semanario Voz is a little vanilla.

    You could peek at Yahoo’s front page and see how they write news titles to get viewers to open the links.
    You might add a related video or a picture or two to grab people excited about everything’ve written. In my opinion, it
    would bring your blog a little livelier.

  19. Excellent blog you have here but I was wondering if you knew of any message boards that cover
    the same topics discussed here? I’d really love to be a part of group where I can get suggestions from other knowledgeable individuals
    that share the same interest. If you have any recommendations,
    please let me know. Thank you!

  20. Hi there, I believe your site may be having internet browser compatibility issues.

    When I look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues.
    I just wanted to give you a quick heads up! Aside from that, excellent blog!

  21. Having read this I thought it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this article together.
    I once again find myself personally spending a lot of time both reading and posting comments.
    But so what, it was still worth it!

  22. I’ve been browsing on-line greater than three hours as of late, yet I by
    no means discovered any fascinating article like yours.

    It’s beautiful price sufficient for me. In my view,
    if all webmasters and bloggers made good content
    as you probably did, the internet will probably be a lot more
    useful than ever before.

  23. I have read some just right stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you place to make this kind of
    wonderful informative web site.

  24. What i do not realize is if truth be told
    how you’re now not really much more well-favored than you might be right now.
    You’re very intelligent. You already know thus significantly relating to this matter, made me personally believe it from a lot of various
    angles. Its like women and men are not involved unless it
    is something to do with Woman gaga! Your own stuffs excellent.
    All the time handle it up!

  25. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and
    sources back to your site? My blog site is in the exact same area of interest as yours and my visitors would definitely benefit
    from a lot of the information you provide here. Please let me know if
    this alright with you. Thanks a lot!

  26. My partner and I stumbled over here different web page
    and thought I might check things out. I like what I see so i am
    just following you. Look forward to finding out about
    your web page repeatedly.

  27. Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to
    assert that I get in fact enjoyed account
    your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement
    you access consistently fast.

  28. My brother recommended I might like this blog. He was entirely
    right. This post truly made my day. You cann’t
    imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!

  29. Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring
    on other sites? I have a blog centered on the
    same subjects you discuss and would really like to have you
    share some stories/information. I know my subscribers would
    appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an email.

  30. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and everything. However think about
    if you added some great visuals or video clips to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with pics and video clips, this blog could
    undeniably be one of the best in its niche. Awesome blog!

  31. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any
    problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended
    up losing many months of hard work due to no back up.
    Do you have any methods to stop hackers?

  32. My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
    This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info!
    Thanks!

  33. Thanks for the marvelous posting! I definitely enjoyed reading it,
    you’re a great author. I will make sure to bookmark your blog and will eventually come back from
    now on. I want to encourage continue your great posts,
    have a nice weekend!

  34. I think what you said made a ton of sense.
    However, what about this? what if you were to write a killer title?
    I mean, I don’t wish to tell you how to run your website, but suppose
    you added a title that grabbed folk’s attention? I mean “Lucharé por la libertad de los prisioneros políticos”: Sonia – Semanario Voz is kinda plain. You might look at Yahoo’s front
    page and note how they create news titles to grab viewers interested.
    You might add a related video or a related pic or two to get readers excited about what you’ve written.
    In my opinion, it could bring your blog a little bit more
    interesting.

  35. whoah this weblog is fantastic i really like reading your posts.

    Keep up the great work! You recognize, a lot of individuals are hunting around for
    this information, you can aid them greatly.

  36. Hey there I am so thrilled I found your blog page, I really found you by
    error, while I was looking on Google for something else, Regardless
    I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round exciting blog
    (I also love the theme/design), I don’t have time to go through
    it all at the minute but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I
    will be back to read much more, Please do keep up the superb job.

  37. Cool blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out.
    Please let me know where you got your theme.
    With thanks

  38. Does your site have a contact page? I’m having problems locating it but, I’d like to send you an e-mail.
    I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great blog and I look forward to seeing it grow over time.

  39. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great.

    I do not know who you are but definitely you’re going to a
    famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

  40. What i do not understood is in fact how you’re no longer really much more neatly-liked than you might
    be now. You are very intelligent. You understand thus significantly in relation to
    this topic, produced me in my view believe it from numerous various angles.
    Its like men and women don’t seem to be interested until it’s one thing to accomplish with Woman gaga!

    Your own stuffs excellent. All the time handle
    it up!

  41. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative.
    I’m going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future.
    Many people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  42. I’ve been browsing on-line greater than three hours these days, but I never discovered any interesting article
    like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made just
    right content as you probably did, the net might be much more useful than ever before.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here

*